تا چه ميزان با انواع كمپرسور باد آشنا مي باشيد؟

مقدمه

اگر بخواهيد با ابزار آلات بادي كار كنيد به احتمال زياد به كمپرسور هوا نياز داريد چرا كه اين نوع از كمپرسور از قدرتمند ترين ابزار مورد نياز براي تامين انرژي و نيروي لازم براي اين نوع از كارها هستند! از اين نوع از كمپرسورها در ابزار آلات و كارهاي مختلفي استفاده مي شود كه در ادامه ليست مهم ترين آن ها را مشاهده ميكنيد:  انواع ميخكوب، انواع چكش، انواع منگنه كوب هاي بادي، پيستوله هاي رنگ پاش بادي، پرچ كن ها و …

 

ابزاري كه با آوردن نام كمپرسور در ذهن عموم مردم شكل ميگيرد همان پمپ بادهاي تعميرگاهي يا به عبارت فني و تخصصي كمپرسورهاي توليد هواي فشرده پيستوني مي باشد. اما كمپرسورها در مقياسي وسيع، تقريبا در تمامي صنايعي كه با هواي فشرده كار ميكنند به عنوان ابزاري مهم و كاربردي بكار گرفته مي شود. معمولا نامگذاري كمپرسورها بر اساس روش كاري آن ها مي باشد. كمپرسورها كه بيشتر در صنايع بزرگ  مانند پتروشيمي – فولاد – نساجي مورد استفاده گوناگون و فراواني قرار مي گيرند كه اصطلاحا كمپرسورهاي ديناميكي يا سانتريفيوژ ناميده مي شوند كه با توجه به دبي و ظرفيتهاي بسيار بالا و متفاوتشان  بصورت دايم مورد استفاده قرار مي گيرند.

كمپرسورها را مي‌توان در صنايع و مصارف خانگي مختلفي مورد استفاده قرار گيرند. از باد كردن تاير خودرو گرفته تا ساخت يخچال‌ها و چيلرهاي بزرگ براي ساختمان هاي اداري و يا تجاري، در تمامي اين سيستم‌ها و مكان ها از كمپرسورها استفاده مي‌شود. در خطوط انتقال گاز نيز از كمپرسورها استفاده ميشود تا بتوان گاز را در طول لوله به مسافت‌هاي دور منتقل كرد. در سيستم‌هاي سرمايش خانگي و يخچال‌هاي خانگي نيز كمپرسورها نقش مهمي را ايفا مي‌كنند. موتورهاي جت نيز براي كار كردن نياز به نوع خاصي از كمپرسور به نام كمپرسورهاي محوري دارند. حتي در خودروهاي امروزي نيز از نوعي از كمپرسورها براي فشرده سازي هواي ورودي به سيلندر استفاده مي‌شود اين كار باعث افزايش راندمان كاري موتور شده و خودرو بهتر كار ميكند. از اين رو دامنه استفاده از كمپرسورها بسيار وسيع و كاربرد ان ها براي انسان امروزي بسيار قابل اهميت است.

 

 

 تاريخچه كمپرسور 

اگر كمپرسور را وسيله‌اي درنظر بگيريم كه گاز و هوا را فشرده مي‌سازد، با اين تعريف انسان از هزاران سال قبل از ميلاد مسيح از فشرده‌سازي گازها براي انجام كارهاي خود استفاده ميكنند. درواقع انسان ها از زماني كه شروع به ذوب فلزات كردند، از دمنده‌ها براي فشرده كردن گازها و دميدن آن به سمت شعله استفاده مي‌كرده‌اند تا حرارت شعله را افزايش دهند. اما در قرن 18 بنجامين فرانكلين توانست با استفاده از يك دمنده و الكل، دماي يك جسم را تا حد زيادي كاهش دهد. كاري كه او انجام داد اي بود كه هواي فشرده را از روي الكل عبور داد تا دماي ان كاهش يابد. با اين كار او توانست دما را تا دماي انجماد كاهش دهد. در واقع با انجام اين كار، اولين سيستم هاي خنك كننده پايه گذاري شد. پس از آن از مواد ديگري براي كاهش درجه حرارت در اين سيستم هاي ابتدايي مورد استفاده قرار گرفت. در اواسط قرن نوزدهم، تقريبا چيزي مشابه با سيكل هاي امروزي ساخته شد كه مايع كم فشار با دريافت گرما به گاز تبديل ميكرد. سپس اين گاز با يك كمپرسور، تا حد امكان فشرده شده و بعد از آن در يك كندانسور، دماي آن كاهش داده ميشد و دوباره به مايع تبديل مي‌شد. سال ها بعد و به مرور، فناوري ساخت كمپرسورها پيشرفت جالب توجهي پيدا كرد و كمپرسورهايي پيچيده‌تر و با بازدهي بالاتر نسبت به كمپرسورهاي پيستوني سنتي ساخته شدند.

 

 

نحوه كار كمپرسور باد

براي درك بهتر نحوه عملكرد كمپرسورها، بايد نسبت به سيكل‌هاي تبريد شناخت كافي پيدا كرد. زماني كه كمپرسور شروع به كار مي‌كند، ماده مبرد كه فشار بسيار پاييني دارد را از اوپراتور دريافت ميكند. ماده مبردي كه از اوپراتور درواقع مكيده مي‌شود، حامل گرماي جذب شده از سردخانه است كه بايد به نحوي اين انرژي به محيط بيرون منتقل شود. اما اين تبادل گرما هنگامي اتفاق مي‌افتد كه دماي گاز مورد نظر از دماي محيط بيش‌تر باشد. كمپرسور با كاهش حجم گاز، باعث افزايش فشار آن مي‌شود. كه نتيجه آن افزايش دماي گاز ميباشد. بعد از افزايش دماي ماده مبرد، كمپرسور به عنوان يك پمپ هوا عمل كرده و اين گاز گرم را به كندانسور ارسال مكند تا در آن‌جا دماي آن تاحد لازم كاهش پيدا كند.

 

 

انواع كمپرسور باد و كاربرد آن‌ ها

كمپرسورها با توجه به كاربرد، اندازه، قدرت و موارد مختلف ديگري تقسيم بندي ميشود. در اين جا سعي داريم اكثر اين تقسيم بندي ها را توضيح دهيم و كاربردهاي مختلف ان را شرح دهيم.

·الف) اساس موتور محرك: بر اساس اين تقسيم بندي كمپرسور ها به دو حالت موتور الكتريكي يا همان برقي و ديزل يا همان موتور با سوخت فسيلي تقسيم مي شوند.

·ب) كاركرد كمپرسورها: بر اين اساس اين تقسيم بندي كمپرسور ها به دو بخش كمپرسور هاي ديناميكي و كمپرسور ها با جابجايي مثبت تقسيم مي شوند.

·ج) پاشش روغن : از ديگر تقسيم بندي هاي كمپرسور پاشش روغن است كه به دو حالت اويل فري و اويل اينجكت تقسيم ميگردد.

·د) نوع خنك كاري: اين نوع تقسيم بندي با توجه به روش خنك سازي كمپرسورها ميباشد كه به دو حالت اب خنك و هواي خنك تقسيم ميشود.

 

كمپرسور هاي پيچي يا اسكرو

اين كمپرسورها بامحبوس كردن گازهاي ورودي و كم كردن حجم آن توسط يك عضو متراكم كننده باعث افزايش فشار سيال مورد نظر شوند. با حركت عضومتراكم كننده، فاصله موجود بين مولكولهاي گاز ظرف كمتر شده و به طبع برخورد آنها با يكديگر بيشتر مي شود. در نتيجه اين اعمال نيروي بيشتري به ظرف وارد ميكنند و اين موضوع نشان دهنده اين است كه فشار سيال، افزايش يافته است . حال در كمپرسورهاي رفت و برگشتي اين عضو، پيستون ناميده مي شود. اما دركمپرسور هاي پيچي يا اسكرو، عضو متراكم كننده، روتور نر مي باشد. از اين رو فرم اكثر اين كمپرسورها، مارپيچي شكل مي باشد. با چرخش محرك ( معمولا الكتروموتور يا موتور ديزلي ميباشد )، حركت چرخشي به روتور نر منتقل شده و درنتيجه روتور موردنظر شروع به چرخيدن مي كند . برآمدگيهاي روي روتور نر به تناوب درون شيارهاي روتور ماده حركت ميكنند كه اين عمل به تدريج حجم گازها محبوس شده در شيارها را كاهش ميدهد و فشار گاز افزايش مي يابد. تراكم تا زماني ادامه مي يابد كه ضريب تراكم مربوطه به اندازه معين خود رسيده باشد و فضاي مابين پره ها به مجراي خروجي شيارها متصل شده باشد. از اين رو گاز متراكم شده و از طريق آن خارج شود. سپس هركدام ازشيارهاي روتور ماده به ترتيب به هواي مجاري خروجي مي رسند وگاز فشرده شده را درون مجراي خروجي تخليه كرده است و مجددا از هواي كم فشار پر مي شوند تا اين سيكل به تناوب تكرار خود ادامه دهد.

 

كمپرسورهاي پيچي روغن پاش و بدون روغن

كمپرسور هاي پيچي يا اسكرو دردو مدل اويل اينجكت واويل فري توليد مي شوند . دركمپرسور هاي اويل فري يا همان بدون روغن، روغن به درون محفظه تراكم پاشش مي شود. اين روغن استفاده شده در اين قسمت چند وظيفه مهم را برعهده دارد :

1)     درزها و سوراخ هاي بين مارپيچ ها و محفظه را آببندي مي كند.

2)      فضاي بين روتورهاي نروماده را روانكاري مي كند تا راحت تر و بهتر كار كند

3)     گرماي حاصل از تراكم سيال را به خود جذب مي كند تا سيستم را خنك كند

دركمپرسور هاي اسكروي اويل فري ، روغن يا آب به عنوان سيال خنك كننده هم نيز عمل مي كنند. از اين رو در خارج از محفظه تراكم هم جريان دارد و گرماي حاصل از تراكم هوا را به خود جذب مي كنند . در اين نوع كمپرسورهاي ، جنس روتورها بايد به گونه اي طراحي شده باشد كه توانائي تحمل تنش هاي حرارتي بالا را داشته باشد . لذا معمولا  جنس روتورهاي چنين كمپرسور هايي از سراميك مي باشد. به هرحال درهرنوع از كمپرسور هاي اويل فري و اويل اينجكت ، براي كمينه كردن تلفات نشتي، فاصله بين روتورها بايد درتمامي موقعيت هاي چرخش در كمترين حد ممكن خود باشد.

 

 كمپرسور اسكرو بدون روغن

 در اين مدل از كمپرسورها هوا در طي فرايند بدون وجود سيل هاي (Seal) روغن، فشرده مي شود.هوا معمولا فشار ماكزيمم پايين تري دارد نسبت به ساير مدل ها از اين رو هوا را در كمپرسورهاي اسكرو بدون روغن چند طبقه، توسط چندين اسكرو فشرده مي كنند تا فشار به حد بالاتري در خروجي رسيده باشد. اين كمپسورها معمولا در جايي كه وجود روغن در سيستم مجاز نيست. مانند تحقيقات پزشكي و توليد نيمه رساناها كاربر فراواني دارند. لازم به ذكر است جهت هماهنگ كردن دو محور اين نوع كمپرسور از دو چرخ دنده استفاده مي شود.اين نوع كمپرسور داراي دبي هاي بسيار بالا مي باشد. همچنين به علت دقت بسيار بالا در طراحي، ماشينكاري و استفاده چرخ دنده و… قيمت اين نوع كمپرسور چندين برابر انواع Oil-injected   مي باشد. حداكثر فشار اين نوع كمپرسور در يك مرحله با توجه به نوع سازنده از ۳ تا ۴ بار است.

 

كمپرسور پيستوني

كمپرسورهاي پيستوني تقريبا شبيه موتور ماشين عمل ميكنند. يعني با پايين رفتن پيستون، هوا يا گاز به داخل پيستون كشيده شده و با برگشت پيستون به حالت اوليه و جمع شدن آن هوا را متراكم ميكند. شبيه موتورهاي احتراق داخلي، ميل لنگ باعث مي شود حركت چرخشي به حركت خطي پيستون تبديل شود  و برخلاف موتورهاي احتراق داخلي در اين كمپرسورها گاز منفجر نميشود بلكه در طي اين عمل فشار گاز زياد شده، دريچه تخليه را باز ميكند و با شدت خارج مي شود. طراحي پيستون ها  بسته به كاربرد ممكن است تكي يا دوتايي باشد. (در طراحي دوتايي، تخليه و فشرده سازي در هر دو سر پيستون انجام ميگيرد.) برخي از سيلندرهاي دوتايي كه در فشار بالا معمولا كار مي كنند در هر دو سمت، ميله جدا براي پيستون دارند تا تعادل بار صورت گيرد. سيلندرها پشت سر هم به يك ميل لنگ متصل شده اند و در جهت مخالف يكديگر شروع به حركت مي كنند. جهت جلوگيري از سايش قطعات به طور معمول از رينگ هاي پيستون يك بار مصرف استفاده مي شود. سيلندرها در كمپرسورهاي بزرگ اغلب با ترموسيفون يا سيركولاسيون سيال خنك مي شوند در حاليكه كمپرسورهاي كوچك خانگي اغلب با هوا خنك ميشود.

 

كمپرسور سانتريفوژ

كمپرسورهاي سانتريفوژ با چرخش پروانه كمپرسور، سيال را به درون محفظه ميكشند و در اثر حركت گردشي پروانه نيروي گريز از مركز شديدي را در سيال (در يك محيط مدور) ايجاد مي كند. به اين ترتيب سيال در اثر برخورد با محفظه تحت فشار قرار مي گيرد. اين مدل كمپرسور با افزايش دور پروانه  انرژي جنبشي گاز را افزايش داده و اين ميزان انرژي، فشار را در خروجي ديفيوزر افزايش ميدهد. در كمپرسورهاي سانتريفوژ جهت جريان عمود بر محور گرداننده ميشود اين مدل از كمپرسورها براي فشرده سازي حجم بالايي از گاز در يك فشار پايين به استفاده ميشوند. به اين علت كه نيروي فشار ايجاد شده توسط پروانه ها كوچك است. به همين دليل چيلرهايي كه از اين مدل كمپرسور استفاده مي كنند بيش از يك پروانه در آن ها تعبيه مي شود تا اين كمبود نيرو را با افزايش تعداد جبران كنند. اين كمپرسورها از اين رو كه طراحي ساده و قطعات متحرك محدود دارند داراي نگه داري آسان و كم هزينه ميباشند به همين علت داراي مطلوبيت بيشتري هستند.

 

كاربرد كمپرسور سانتريفوژ

امروزه كاربرد اين كمپرسورها بيشتر در صنايع هوايي نظامي و مسافربري كه با موتورهاي توربين گازي كار مي كنند (كه به آنها موتور جت مي گويند)مي باشد. موتور جت انواع مختلفي دارد ولي همه آن ها يك بخش مشترك دارند و آن  بخش كمپرسور است. كمپرسور فشار هواي ورودي را قبل از وارد شدن به محفظه احتراق تا حد امكان بالا مي برد. عملكرد صحيح و درست كمپرسور اثر فراواني روي سرعت و قدرت موتور دارد.

 

كمپرسور محوري

در كمپرسورهاي محوري، هوا به موازات محور گرداننده جريان دارد. كمپرسور از چندين رديف آبشاري تشكيل شده كه برخي از اين رديف ها روتور نام دارد كه به هسته مركزي متصل شده و با سرعت بالا گردش مي كند. به ساير رديف ها استاتور ميگويند كه در جاي خود ثابت است و گردش نمي كند. وظيفه استاتور بالابردن فشار و برگرداندن جريان از حالت مارپيچ به موازات محور است. گاز از درون كمپرسور عبور كرده سرعت آن متناوبا كم و زياد ميشود. با هر افزايش سرعت انرژي جنبشي گاز افزايش يافته و با هر كاهشي ، انرژي جنبشي آن تبديل به افزايش فشار مي شود. اين كمپرسورها جرياني پيوسته دارند و در حجم بالا، گاز متراكم ايجاد مي كنند و بازده بالايي دارند.

 

سخن پاياني

انوع گوناگوني از كمپرسور وجود دارد كه در ابتدا ممكن است افراد را بسيار سردرگم كند. بنابراين دسته‌بندي‌هاي مختلفي با توجه به كاربرد و كارايي آنها ارائه شده‌اند كه مي‌تواند در انتخاب درست به كمك فرد آيند. به طور كلي كمپرسورها را با توجه به ويژگي‌هاي زير دسته‌بندي ميشوند: سرعت ( كه شامل سرعت ثابت يا سرعت متغيير)، تعداد مراحل كار ( يا همان تك مرحله‌اي، دو مرحله‌اي و چند مرحله‌اي)، سيستم قدرت، ساختار (كه شامل باز، سمي هرمتيك و هرمتيك)، نوع سيستم خنك‌سازي كمپرسور (هوا، آب و روغن) و روش‌هاي روانكاري كمپرسورها

 

با اين حال موارد بالا براي دسته بندي كامل كمپرسورها باز هم كافي نيستند. به طور معمول و كلي كاربردي‌ترين دسته بندي براي كمپرسور، به نحوه كار آن‌ها برمي‌گردد. از اين رو براي افزايش فشار يك سيال مي‌توان از دو روش استفاده كرد: كاهش حجم و يا بالابردن سرعت. كمپرسورهايي كه از روش اول استفاده مي‌كنند را كمپرسورهاي جابه‌جايي مثبت (Positive displacement) مي نامند و كمپرسورهايي كه سرعت سيال را افزايش مي‌دهند را كمپرسورهاي ديناميك (Dynamic) ميگويند. از اين جهت در انتخاب كمپرسورها بايد با توجه به نياز خود در دسته بندي هاي مختلف به دنبال آن گشت تا بهترين نوع را براي رفع نياز خود پيدا كرد.

 

براي آشنايي بيشتر با انواع كمپرسور به اين لينك مراجعه نماييد. 

هر آنچه بايد در رابطه با شركت هواپيمايي آتا بدانيد!

بليط شركت هواپيمايي آتا

بليط‌هاي اين شركت هواپيمايي مانند ديگر شركت‌هاي هواپيمايي در اغلب مسير‌هاي داخلي و خارجي در اختيار مسافران هوايي گذاشته شده است. از اين رو تهيه بليط ايرلاين آتا براي مسافران بسيار آسان و راحت خواهد بود. نكته جالب توجه در رابطه با بليط‌هاي اين شركت ارزاني و در دسترس بودن آن است. براي خريد بليط ايرلاين آتا مي‌توانيد به تمام دفاتر و آژانس‌هاي هواپيمايي مراجعه نماييد. همچنين امكان رزرو بليط به صورت آنلاين در وب‌سايت چارتر123 وجود دارد.

برخي از اهداف و دستاوردها هواپيمايي آتا

در اينجا به بررسي برخي از مهمترين اهداف، دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در اين چند سال از آغاز فعاليت ايرلاين آتا مي پردازيم.

 

گسترش راههاي ارتباطي استانهاي شمال غرب با ساير مناطق كشور

استان هاي شمال غرب كشور به خصوص استان آذربايجان شرقي، از جايگاه فرهنگي، صنعتي، اقتصادي و گردشگري ويژه اي در كشور برخوردارند؛ لذا گسترش راه هاي ارتباطي اين مناطق با ساير نقاط كشور اهميت ويژه اي دارد. همين ويژگي سبب شده است تا تقويت خطوط هوايي اين استان با باقي نقاط مهم كشور، در قالب يك برنامه كوتاه مدت در دستور كار شركت هواپيمايي آتا قرار بگيرد تا اين ايرلاين علاوه بر ايجاد خطوط پروازي در مسيرهاي تهران – تبريز، تهران – اروميه و تهران – اردبيل، پرواز هايي از مبداء مراكز اين استان ها به مقاصد مشهد، كيش و شيراز را نيز راه اندازي كند و در آينده اي نزديك اين خطوط را گسترش دهد.

 

گسترش راههاي ارتباطي استانهاي شمال غرب با مناطق بين المللي

از آنجايي كه گسترش خطوط پروازي اين منطقه با توجه به مراودات تجاري، گردشگري و زيارتي با كشورهاي همسايه، امري كاملا ضروري تلقي مي شود؛ از اين رو برقراري خطوط پروازي از مبداء تبريز به مقصد تركيه در دستور كار ايرلاين آتا قرار گرفته است و اميد است در سال هاي آتي و با اخذ مجوزهاي لازم، اين خطوط هم گسترده تر شوند.

 

گسترش راههاي ارتباطي استانهاي شمال غرب با مناطق بين المللي

هواپيمايي آتا كه از آغاز، دستيابي به يك جايگاه ويژه را در ايران و خاورميانه در برنامه كاري خود قرار داده بود، توانست با تقويت خطوط هوايي خود، در سال 1392 با جابجايي بيش از يك ميليون و چهارصد هزار مسافر، رتبه چهارم كشوري را در بين شركت هاي هواپيمايي موجود، به خود اختصاص دهد.

 

تامين تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري ايرلاين

هواپيمايي آتا علي رقم تمامي تحريم ها و موانع بين المللي، در كوتاه مدت با خريداري 9 فروند هواپيما ( 6 فروند هواپيماي بوئينگ MD و 3 فروند هواپيماي ايرباس A-320 )، موفق به گسترش ناوگان هوايي خود شد و خريداري هواپيماهاي جديد را نيز در دستور كار خود قرار داد.

با توجه به خط مشي اين شركت مبني بر استفاده از نيروي انساني بومي و همچنين بومي سازي در حوزه نگهداري و تعمير ناوگان، سيزده خلبان و كمك خلبان ايراني جهت گذراندن دوره هاي پيشرفته آموزشي به كشورهاي سوئد، تركيه و اكراين اعزام شدند كه پس از طي دوره هاي مربوطه، به عنوان سرخلبان به جمع كرو ايرلاين آتا پيوستند. حدود يك صد نفر از نيروي انساني بومي نيز به عنوان مهماندار و سرمهماندار جذب اين ايرلاين شدند و سكانداري بخش فني (تعمير و نگهداري ناوگان هوايي) آتا نيز به متخصصين توانمند داخلي سپرده شد تا حد الامكان از نيروي خارجي كمتري استفاده شود.

حوزه فني شركت هواپيمايي آتا در سال هاي اخير موفق به كسب مجوز CAMO، راه اندازي شعبه چرخ و ترمز در تبريز، مجوز A چك و نيز گواهينامه Part-M گرديده است كه امتياز ويژه اي براي اين ايرلاين محسوب مي گردد. از ديگر دستاوردهاي ايرلاين آتا، راه اندازي بخش شاپ الكتريك در اين شركت است كه عهده دار تعميرات باطري هواپيماهاي اين ناوگان است.

راهنماي خريد بليط پرواز آتا از چارتر 123

اگر قصد خريد بليط ايرلاين آتا را داريد كافي است 3 حرف اول شهر مبدأ خود را در باكس مبدأ و 3 حرف شهر مقصد خود را در باكس مقصد جستجوي پرواز وارد نماييد و پس از آن تاريخ رفت و برگشت خود را مشخص كنيد. پس از اين مراحل لازم است كه تعداد مسافران و كلاس پروازي را انتخاب نماييد. سپس بر روي دكمه جستجو كليك نماييد تا تمام پرواز‌هاي اين شركت از مبدأ به مقصد مورد نظر شما نمايش داده شود. لازم به توضيح است كه در اين ليست شما مي‌توانيد بليط لحظه آخري و بليط ارزان‌قيمت را نيز مشاهده نماييد. اين امكان براي شما فراهم شده است كه بر اساس پالايه‌هاي موجود، پرواز‌هاي موجود ايرلاين آتا را شخصي‌سازي كنيد و بر اساس نياز خود اقدام به مرتب نمودن آن كنيد. در پايان شما مي‌توانيد بليط خود را به راحتي سفارش دهيد.

 

مقاصد داخلي هواپيمايي آتا

اين شركت هواپيمايي در هر هفته پرواز‌هاي بسيار زيادي به اكثر شهر‌هاي ايران انجام مي‌دهد. اگر قصد سفر با اين ايرلاين را دارد كافي است از ليست پرواز‌هاي داخلي اين شركت اقدام به انتخاب شهر مبدأ و مقصد خود كرده و با تعيين زمان سفر، ليست پرواز‌هاي موجود را مشاهده نماييد. شما همچنين مي‌توانيد با استفاده از فيلتر‌هاي موجود اقدام به مرتب‌سازي پرواز‌هاي داخلي اين شركت بر اساس ارزان‌ترين قيمت كنيد.

  • بندر ماهشهر (فرودگاه ماهشهر)
  • اروميه (فرودگاه بين‌المللي شهيد باكري اروميه)
  • يزد (فرودگاه شهيد صدوقي يزد)
  • اهواز (فرودگاه بين‌المللي اهواز)
  • اردبيل (فرودگاه اردبيل)
  • مشهد (فروشگاه بين‌المللي شهيد هاشمي نژاد مشهد)
  • اصفهان (فرودگاه بين‌المللي شهيد بهشتي اصفهان)
  • شيراز (فرودگاه بين‌المللي شهيد دستغيب شيراز)
  • تبريز (فرودگاه بين‌المللي شهيد مدني تبريز)
  • جزيره كيش (فرودگاه بين‌المللي كيش)
  • تهران (فرودگاه بين‌المللي امام خميني، فرودگاه بين‌المللي مهر‌آباد)

مسيرهاي پروازي ايرلاين آتا

  • از مبدأ شيراز به مقصدهاي مشهد، تبريز و تهران
  • از مبدأ باكو به مقصد‌هاي تبريز و تهران
  • از مبدأ تهران به مقصد‌هاي كيش، مشهد، تبريز، اهواز، اروميه، اردبيل، شيراز، بندرعباس، باكو، تركيه
  • از مبدأ مشهد به مقصد‌هاي تهران، كيش، اروميه، اردبيل، شيراز، تبريز و كيش
  • از مبدأ تبريز به مقصد‌هاي مشهد، شيراز، استانبول، آذربايجان، تهران، كيش و اهواز
  • از مبدأ اروميه به مقصد‌هاي مشهد و تهران

ليست مقاصد پروازي خارجي ايرلاين آتا

هواپيمايي آتا با دارا بودن پرواز‌هاي بين‌المللي تاكنون توانسته است مقاصد پروازي خارجي زير را در برنامه پروازي خود جاي دهد، اين ليست به مرور زمان، مقاصد بيشتري را در برخواهد گرفت.

  • گرجستان (تفليس – فرودگاه بين‌المللي باتومي)
  • عراق (بغداد – فرودگاه بين‌المللي بغداد و نجف – فرودگاه بين‌المللي نجف)
  • كويت (فرودگاه بين‌المللي كويت)
  • تركيه (فرودگاه بين‌المللي آتاتورك)
  • عربستان سعودي (دمام – فرودگاه بين‌المللي ملك فهد)

ايمني پرواز‌هاي شركت هواپيمايي آتا

اين شركت را مي‌توان يكي از بهترين شركت‌هاي فعال در حوزه هواپيمايي از لحاظ ايمني دانست زيرا در طول سال‌ها فعاليت تنها 12 بار دچار حادثه شده است كه تمام اين 12 مورد حادثه بدون هيچ‌گونه تلفات انساني بوده است. از آخرين حوادث ايجاد شده براي اين شركت هواپيمايي مي‌توان به حادثه‌اي كه در تاريخ 13 دي 1397 رخ داد، اشاره كرد. در اين حادثه كه در فرودگاه تبريز اتفاق افتاد، هنگام فرود هواپيما 3 لاستيك به طور هم‌زمان تركيدند و باعث مسدود شدن چند دقيقه‌اي باند فرودگاه شهيد مدني تبريز شد. خوشبختانه با اقدامات به موقع خلبان و مهمانداران هيچ‌گونه آسيب جاني به مسافران وارد نشد.

 

استرداد بليط شركت هواپيمايي آتا

براي استرداد بليط هواپيمايي شركت آتا مي‌توانيد تا سه ساعت قبل از انجام پرواز بليط خود را با 20% كسر به عنوان جريمه به اين شركت استرداد دهيد. در صورتي كه در هنگام استرداد بليط با مشكل مواجه شديد به هيچ وجه اقدام به استرداد دوباره بليط نكنيد، پس از گذشت يك ساعت دوباره وضعيت بليط مورد نظر خود را چك كنيد. در صورتي كه استرداد به درستي انجام نشده بود مي‌توانيد دوباره اقدام به اين عمل كنيد.

در صورت تمايل براي مشاهده ادامه مطلب به لينك زير مراجعه نماييد.

منبع: http://charter123.ir/atta-airlines/

تجربه خريد بليط چارتري ارزان با چارتر123

بليط هواپيما ارزان

اجازه بدهيد با توجه به موضوع اختصاصي اين مقاله يعني بررسي بليط چارتري ارزان كمي تخصصي تر صحبت نماييم. نكته مهم قبل از توضيح هر چيزي لازم است بدانيم اصولا به چه كسي گردشگر گفته مي شود؟ پاسخ به اين سوال اين است كه در سالهاي اخير گردشگر شامل هرگونه مسافرتي مي شود كه فردي به واسطه آن از محيط كار يا زندگي خود خارج شود اما در واقع به كسي كه گردشگري مي كند گردشگر، سياح يا توريست گفته مي شود.

گردشگرها براي مسافرت از وسايل حمل و نقل مختلفي نظير خودرو، قطار، هواپيما و … استفاده مي كنند و طبيعتا هر روز بليط هاي مختلف اين وسايل از بليط ارزان قطار گرفته تا بليط هواپيما ارزان قيمت به فروش مي رسد. نكته قابل توجه آن است كه اگرچه هر كدام از اين وسيله ها به مرور زمان در صنعت گردشگري و حمل و نقل دچار تغيير و تحول و پيشرفت شده اند و هر روز شاهد ابزار جديدي براي انتقال مسافر در اين صنعت هستيم اما همزمان با اين موضوع، قيمت هر يك از آنها هم با تغييرات و تنوع مختلفي روبرو شده است. اين تغيير و تنوع قيمت در برخي وسايل حمل و نقل بيشتر و در برخي كمتر است. شايد بتوان گفت هواپيما از جمله وسايل حمل و نقلي است كه متنوع ترين قيمت بليط را دارد و از اين رو مي توان احتمال وجود گزينه اي براي انتخاب بليط ارزان هواپيما هم در آن بسيار زياد باشد.

 

تكنيكهاي يافتن بليط هواپيما ارزان

سوالي كه در اينجا مطرح مي شود اين است كه چگونه مي توان يك بليط ارزان هواپيما پيدا كرد؟ ما مي خواهيم تكنيكهاي اين مسئله را به شما آموزش دهيم. ابتدا بايد گفت كه بليط هواپيما ارزان قيمت در انواع بليط هاي چارتري و سيستمي پيدا مي شود. يعني ممكن است حتي بليط ارزان هواپيما را در بليط هاي سيستمي پيدا كنيد كه ارزان تر از بليط هاي چارتري هم باشد. اينكه چه نوع بليطي ارزانتر از ديگري است بيشتر بستگي به شرايط زماني دارد و اين شرايط زماني است كه تعيين مي كند چه نوع بليطي ارزانتر از ديگري باشد. اگر در فصل هايي به سر مي بريم كه مسافرتهاي زيادي انجام مي شود مثل برخي تعطيلات يا مناسبتهاي خاص، بليط ارزان هواپيما در مورد بليط چارتر و سيستمي فرقي نمي كند اما در زمان هايي كه تردد مسافر زياد نيست بليط هواپيماي ارزان در مورد بليط هاي چارتري جلب توجه بيشتري مي نمايد.

اين موضوع به اين دليل است كه چارتر كننده ها مي كوشند در مواقع كم سفر، بهاي صندلي هاي خود را كاهش دهند تا هواپيما پر شود و صندلي خالي نماند. آنها اقدام به عرضه بليط هواپيما ارزان مي نمايند و به خصوص در زماني كه ساعات نزديكي به پرواز هواپيما هست نرخ بليط ها را به شدت كاهش مي دهند. كاري كه شما بايد بكنيد آن است كه مدام و البته در فواصل زماني مناسب قيمت بليط ها را چك نمائيد و چنانچه بليط هواپيما چارتر ارزان قيمت مورد نظر خود را يافتيد به سرعت آن را شكار كنيد! انجام اين عمليات به منظور يافتن پرواز ارزان داخلي يا خارجي چندان دشوار نيست فقط نياز به كمي صبر، حوصله و دقت دارد.

نكته بعدي در پيدا كردن بليط ارزان هواپيما، خوب جستجو كردن است. همانطور كه گفتيم اينكار صبر و حوصله مي خواهد و نبايد عجله كنيد اما چارتر123 هم ابزارهاي خوبي براي اين موضوع در اختيار شما قرار مي دهد كه وقتي بليط هاي يك مسير را در چارتر 123 جستجو مي كنيد تعداد زيادي از بليط هواپيما با قيمتهاي مختلف از ارزان تا گران براي شما نمايش داده مي شود. به دقت آنها را بررسي نماييد. هر يك از بليط ها مشخصه هاي گوناگوني مانند نوع كلاس پروازي، نوع هواپيما و … دارند كه بر روي قيمت آنها تاثير مي گذارد. براي اينكه بتوانيد بليط هواپيما ارزان را از ميان آنها پيدا نمائيد، مي توانيد از فيلترهاي جستجو استفاده كنيد. در همين فيلترها مي توانيد بازه قيمت بليط هاي موجود را ببينيد و تعيين كنيد كدام قيمت يا قيمتها را نمايش دهد. اين ابزار بسيار كارا و موثر در يافتن بليط ارزان و سرعت بخشيدن به نتيجه شما مي باشد. قابليت ديگري كه باز هم در سايت چارتر 123 وجود دارد امكان مرتب نمودن قيمت بليط هاي هواپيما در يك روز از كمتر به بيشتر است. بدين ترتيب و با استفاده از اين ابزار نيز به راحتي مي توانيد بليط هواپيما ارزان قيمت را پيدا نماييد.

 

خريد بليط چارتري ارزان

براي بسياري از ما واژه چارتر به معناي ارزانترين بليط هواپيماست در حالي كه بليط هواپيما چارتر لزوما و هميشه ارزانترين بليط هواپيما نيست. در واقع خريد بليط چارتري ارزان لم مخصوص به خود را دارد و نيازمند زمانبندي و دقت مناسب مي باشد. با همه اين صحبت ها خريد بليط چارتري به نفع مسافر است. چرا كه قيمت بليط چارتر متغير مي باشد و اين نوسان شرايطي را مهيا مي سازد كه مسافر بتواند راحت تر به بليط هواپيما ارزان مورد نظر خود دست يابد.

به طور كلي دو نوع بليط هواپيما وجود دارد.

بليط‌ هاي سيستمي

بليط‌ هاي چارتر

بليط‌ هاي سيستمي نرخ ثابتي دارند كه از سوي نهاد مربوطه تعيين مي‌شود؛ در حالي كه در قيمت بليط‌ هاي چارتر شاهد نوسانات زيادي هستيم؛ اما اكنون سؤال اساسي اينجاست آيا بليط چارتر هميشه ارزان‌تر از بليط سيستمي است؟ در پاسخ بايد گفت خير در مواردي ديده شده كه بليط چارتر حتي از بليط سيستمي هم گران‌تر بوده است؛ اما علت اين امر چيست؟ يكي از اشتباهاتي كه راجع به پرواز‌هاي چارتري اكثر افراد مرتكب آن مي‌شوند همين است كه واژه‌ي چارتر براي بليط هواپيما يا قطار در ذهنشان به عنوان مترادف كلمه‌ي “ارزان” نقش بسته است و بين پرواز‌هاي چارتري و سيستمي به دنبال بليط چارتري ارزان هستند در حالي كه اين‌گونه نيست. اين اشتباه به دليل ناآگاهي افراد از نحوه‌‌ي فعاليت سيستم‌هاي چارتري رخ مي‌دهد. در ادامه درباره نحوه‌ي قيمت‌گذاري بليط‌ هاي چارتري صحبت خواهيم كرد.

در صورت تمايل براي مشاهده ادامه مطلب به لينك زير مراجعه نماييد.

منبع : تجربه خريد بليط چارتري ارزان با چارتر123

راهنماي جامع سفر با پرواز زاگرس

پرواز زاگرس را بيشتر بشناسيد.

در اين قسمت مي‌خواهيم كمي راجع به تاريخچه‌ ي شركت هواپيمايي زاگرس صحبت كنيم. فعاليت اين شركت در سال 1384 با ورود دو فروند هواپيماي توپولوف آغاز گرديد؛ اما اوج شركت هواپيمايي زاگرس زماني بود كه در سال 1386 با ورود دو فروند هواپيماي بوئينگ MD به ناوگان هوايي خود اضافه كرد. زاگرس اولين پرواز بين‌المللي خود را يك سال بعد يعني در سال 1387 با پرواز در فراز آسمان تهران-دمشق تجربه كرد. ناوگان هواپيمايي زاگرس در حال حاضر داراي 19 فروند هواپيما است كه در كليه‌ي مسير‌هاي داخلي و بين‌المللي پرواز مي‌كنند. اين هواپيماها شامل:

بوئينگ ام دي

ايرباس 320

ايرباس 321

ايرباس 319

هستند كه با بيش از 3400 صندلي آماده ارائه خدمات هستند. در يك سال اخير پرواز زاگرس موفق شده است پذيراي بيش از 4 ميليون مسافر باشد اين رقم براي يك شركت هواپيمايي، آمار خوبي است. در كارنامه‌ي زاگرس شاهد رشد 35 درصدي مسير‌هاي پرواز داخلي و رشد 75 درصدي مسافران هستيم.

چه چيزي سبب موفقيت بيشتر پرواز زاگرس شده است؟

شايد زماني كه زاگرس با دريافت گواهينامه Part 145 و Part M گام‌هاي رو به رشد خود را در بخش مهندسي تعميرات هواپيما و ساخت كيترينگ مجهز به دستگاه‌هاي پيشرفته برداشت، نقطه عطف شروع موفقيت‌هاي اين شركت بود. يكي ديگر از دلايلي كه باعث شده تا زاگرس نامي شايسته ميان رقيبانش از آن خود كند، افزايش تعداد هواپيما‌هاي ناوگان خود در مدت زمان كوتاهي بوده است. اين شركت در حال حاضر سهم بسزايي در حمل و نقل هوايي كشور دارد. از طرفي به كار گرفتن نيرو‌هاي انساني متخصص و مجرب و همچنين استفاده از استاندارد‌هاي ايمني بالا در برقراري پرواز‌ها، بيش از پيش اعتماد مردم را نسبت به اين شركت هواپيمايي افزايش داده است.

خدماتي كه هواپيمايي زاگرس به مسافران خود ارائه مي‌كند.

شايد يكي از دلايل محبوبيت شركت هواپيمايي زاگرس، خدماتي است كه اين شركت به مسافران خود ارائه مي‌دهد كه از جمله آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد.

مسافرين بيمار

قبل از اقدام به سفر هوايي بايد مراحل صدور مجوز پزشكي را طي كرده و قبل از اقدام به سفر هوايي ملزم به اجراي اقدامات زير مي‌ باشند.

  1. به دفاتر فروش مراجعه كنيد.
  2. اگر بيماري خاصي داريد يا به نياز به ارائه خدمات خاصي در حين سفر داريد اطلاع دهيد.
  3. فرم اطلاعات پزشكي از سمت دفاتر فروش بليط به مسافر داده مي‌شود.
  4. اين فرم بايد توسط پزشك معالج بيمار و يا شخص بيمار با مهر و امضاي پزشك مربوطه پر شود.
  5. در انتها اين فرم بايد به تائيد پزشك شركت هواپيمايي و پرواز زاگرس برسد.

چه مواردي نيازمند اخذ مجوز پزشكي براي انجام مسافرت هوايي مي‌باشد؟

  1. بارداري بالاي 28 هفته نيازمند صدور مجوز پزشك مي‌باشد. توجه داشته باشيد كه خانم‌‌هاي باردار بالاي 32 هفته مطلقاً منع پرواز هستند.
  2. اگر بيمار مشكل تنفسي داشته باشد و نياز به كپسول اكسيژن در كابين هواپيما داشته باشد، براي اين مورد قبل از سفر بايد مجوز پزشكي صادر شود.
  3. چنانچه از جراحي سزارين شخص بيمار كمتر از زير ده روز و عمل زايمان طبيعي زير يك هفته نگذشته است، بدون مجوز پزشك امكان سفر با پرواز زاگرس نخواهد بود.
  4. بيماراني كه به تازگي دچار سكته قلبي شده‌اند و درد قفسه‌ي سينه دارند.
  5. بيماراني كه در يك هفته اخير سكته مغزي كرده‌اند.
  6. اگر بيماري تازه تصادف كرده باشد و يا دچار يك بيماري عفوني مسري باشد، براي پرواز مجوز پزشك الزامي است.

مواردي كه براي آن‌ها نيازي به اخذ مجوز پزشك نمي‌باشد.

  1. اعمال جراحي اصلاح ديد مانند ليزيك و لازيك، جراحي ليزري قرنيه و…
  2. سوختگي‌هاي سطحي پوست كه نيازمند ارائه خدمات ويژه‌اي در طول پرواز نيستند.
  3. آتل‌هاي گچي و غيره؛ به شرط نداشتن خونريزي و درد پس از گذشت 24 ساعت پس از گچ‌گيري
  4. اعمال جراحي سطحي كه با پوست، مو و زيبايي صورت و… در ارتباط هستند.
  5. جراحي‌هاي بيني بدون پانسمان

دقت داشته باشيد كه شركت هواپيمايي زاگرس از پذيرش افرادي كه داراي گچ بلند پا هستند (از كف پا تا بالاي ران) و همچنين كليه‌ي افراد برانكاردي معذور است. همچنين چارتر 123، قديمي‌ترين سيستم خريد آنلاين و ارزان‌ترين نرخ پروازهاي چارتري، به شما توصيه مي‌كند دارو‌هاي مورد نياز خود را در كيف‌دستي خود به همراه داشته باشيد.

استرداد بليط پرواز زاگرس

توجه داشته باشيد كه وجه استرداد بليط فقط به شماره كارت مسافر مسترد مي‌گردد و هر‌گونه تغيير در پرواز داخلي شامل جريمه مي‌شود و درصد جرائم مشابه شرايط كنسلي مي‌باشد.

شرايط استرداد بليط‌ هاي پرواز زاگرس

  • كلاس‌هاي نرخ W

از زماني كه بليط شما صادر شود، امكان هيچ‌گونه تغيير و با استرداد در اين پرواز مجاز نمي‌باشد و هيچ‌گونه وجهي مسترد نخواهد شد. بار مجاز همراه مسافر در اين پرواز 15 كيلوگرم براي مسافر بزرگسال و كودك مي‌باشد.

  • كلاس‌هاي P, K, Y, V

از زمان صدور تا ساعت 12 سه روز قبل از پرواز با 50 درصد از هزينه‌ي پرداختي، قابل استرداد مي‌باشند. بار مجاز مسافر مشابه مورد قبل است.

  • كلاس‌هاي نرخي L, Q, H

از زمان صدور تا ساعت 12 سه روز قبل از پرواز با كسر 45 درصد تا ساعت 12 روز قبل از پرواز با كسر 50 درصد و تا سه ساعت قبل از پرواز با كسر 60 درصد و از سه ساعت قبل از پرواز به بعد 80 درصد، الباقي قابل استرداد است. بار مجاز مسافر در اين كلاس پرواز 20 كيلوگرم براي مسافر بزرگسال و كودك مي‌باشد.

  • كلاس‌هاي نرخي M, N, R

از زمان صدور بليط تا سه روز قبل از پرواز با كسر 35 درصد تا ساعت 12 روز قبل از پرواز 40 درصد و تا سه ساعت قبل از پرواز 50 درصد و از سه ساعت قبل از پرواز به بعد 70 درصد، الباقي امكان استرداد دارند. بار مجاز همراه مسافر مشابه مورد قبل مي‌باشد.

  • كلاس‌هاي نرخي B, D, E, S

از زمان صدور بليط پرواز زاگرس تا ساعت 12 سه روز قبل از پرواز با كسر 25 درصد تا ساعت 12 روز قبل از پرواز 30 درصد و تا سه ساعت قبل از پرواز 40 درصد و از سه ساعت قبل از پرواز به بعد 50 درصد الباقي، قابل استرداد است.

  • كلاس‌هاي نرخي I, T, U, A

از زمان صدور تا ساعت 12 سه روز قبل از پرواز با كسر 15 درصد تا ساعت 12 روز قبل از پرواز با كسر 20 درصد و تا سه ساعت قبل از پرواز 30 درصد و از سه ساعت قبل از پرواز به بعد 40 درصد، الباقي قابل استرداد مي‌باشد.

  • كلاس نرخي F, Z, K

از زمان صدور بليط تا ساعت 12 سه روز قبل از پرواز مي‌توانيد اين بليط‌ها را با كسر 10 درصد تا ساعت 12 روز قبل از پرواز 15 درصد و تا يك ساعت قبل از پرواز 20 درصد و از سه ساعت قبل از پرواز به بعد 30 درصد، الباقي را استرداد كنيد.

در صورت تمايل براي مشاهده ادامه مطلب به اين لينك مراجعه نماييد.